Landschap

Bruggen en tunnels
Gaas

Gaas

Na het leggen van het complete railtraject ga ik de tunnels aanbrengen. Nu kun je daar namelijk nog goed bij. Een tunnelpoort moet zo klein mogelijk zijn zodat je niet enorm naar binnen kunt kijken in de tunnelingang. Een klein stukje van de tunnel wordt “aangekleed” de rest van het traject laat ik zoveel mogelijk open. Als er een trein ontspoort moet je er namelijk wel bij kunnen en dat gaat niet als je alles hebt dichtgebouwd. Voor de tunnelwand gebruik ik gewoon papier met een donkere kleur als basis, bij de afwerking zien we wel verder. Bij het aanbrengen van de tunnels test ik met mijn langste wagon of alle bochten genomen kunnen worden zonder iets te raken.

In de echte wereld zijn tunnels en bruggen zeer kostbaar. Er moet dus een goede reden zijn om een tunnel of brug te bouwen. Dat moet ook blijken op de modelbaan. Alleen een tunnel in een berg als je er letterlijk en figuurlijk niet omheen kan. Ook bruggen alleen toepassen als ze een echte functie hebben om iets te overbruggen. Het blijft op de treintafel natuurlijk een compromis van het leuke railtraject, de beperkte ruimte, en de wens om die mooie Romeinse brug of die mooie stalen boogbrug te gebruiken.

Modelleren
Gaas

Gaas

Met behulp van kippengaas en stukjes hardboard wordt het landschap vormgegeven. Gewoon materiaal wat ik toevallig voor handen heb. Een treintafel echt op schaal maken vind ik niet nodig. Ik vind het belangrijker dat het goed lijkt en dat is niet altijd het geval als je het precies op schaal maakt. Het gaat om een impressie van de werkelijkheid. Bovendien is mijn zolder veel te klein voor de San Gottardo in schaal H0.

Met een flinke bergwandeling kun je in een uur driehonderd meter stijgen. Stel dat een berg in werkelijkheid 300 meter hoog is, dan wordt dat op schaal H0 (1:87cm) een berg van drie en een halve meter hoog op je treintafel. Dat is helaas niet te realiseren op mijn huidige tafel van 190x130cm. Ik heb hiermee al wel een idee voor mijn volgende treintafel, alleen mijn vrouw nog overtuigen…

Het oorspronkelijke ontwerp met spanten wordt hier en daar geweld aan gedaan om het landschap goed vorm te geven. De steun die het spant moest bieden wordt dan door een andere constructie opgevangen.

Papier Maché
Papier

Papier

Met lijm en schroeven hangt de boel aan elkaar vast. Maar de ondergrond is nog niet geschikt voor de afwerking. Het grove gaas moet worden bekleed met papier maché (kranten en behangerslijm). Ik vind dit een handige methode omdat je met het krantenpapier een heleboel fouten in het bouwen kunt corrigeren en het geheel wat steviger kunt maken. In de meeste modelbouw-tijdschriften gebruiken ze heel fijn gaas waar je direct met een gipslaag overheen kunt.

Ik kies er voor om eerst de hele tafel compleet te maken in een “papieren landschap”. Het zaagwerk en de papier maché geeft nogal wat rotzooi. Omdat de tafel niet zo groot is, lukt het wel om dit in zijn geheel af te maken.

 

Gips
Gips

Gips

De volgende fase wordt het aanbrengen van het gips. Een werkje waarbij je echt even oude kleren aan moet trekken. Voor het grove werk gebruik ik Rotband stucpleister. Het poeder mengen met water in een emmer en je kunt direct aan de gang. Het mengen heb ik in de badkamer gedaan vanwege het spatten.

 

 

 

Winter wonderland

Winter wonderland

Nu valt op dat er toch wel erg veel tunnelpoorten nodig zijn. Maarliefst 21 stuks. Het wordt nog een uitdaging om daar een natuurgetrouw geheel van te maken. Het plan is om de tunnelpoorten waar dat mogelijk is te verbergen met bomen en begroeiing.

Voor het fijnere werk is de stucpleister niet geschikt.De korrel is daarvoor te grof. Om muurtjes te maken kun je plamuur van Albastine gebruiken. Dit droogt heel glad op maar wordt erg hard. Een andere mogelijkheid is gips. Als het droog is dan kun je daar prima in “krassen”. Gips wordt snel hard en is na 5 minuten al niet meer te gebruiken. Niet teveel tegelijk aanmaken dus.

Als de plamuur een beetje droog is kun je er met een scherpe schroevendraaier of spijker lijntjes in trekken.Zo ontstaat een mooie muur van graniet-keien. Straks in de juiste grijstint schilderen en we hebben een typisch Zwitsers muurtje.  Een Hollandse muur van rechte bakstenen zal ook wel lukken als je de lijntjes mooi strak trekt.Het lijkt een heel tijdrovende klus maar dat valt erg mee. Met 10 minuten maak je zo een muurtje van een centimeter of dertig. Als de muur droog is kun je de uitsteeksels er gemakkelijk met de hand afvegen of ga er even heel lichtjes met een schuurpapiertje er langs.

Een steunmuur met een mooie boog er in maak met een stukje triplex. Eerst het model uitzagen in triplex en dit vastlijmen op de tafel. Vervolgens het geheel in de gips zetten. Als de gips droog is de stenen erin krassen. Gebruik eventueel een lineaal als de bakstenen ook recht moeten zitten.

Het resultaat is een zeer oude muur geworden omdat ik nogal moeite had om gips en water in je juiste verhouding te krijgen om te verwerken en het gips razendsnel droogde. Het zal vast aan het warme weer gelegen hebben.

Schilderen
Verf

Verf

Het landschap met de bergen staat. Maar het lijkt nog nergens op zo. Het ruwe stucwerk moet beschilderd worden.

De grote kunst is het vinden van de juiste kleur. Er zijn natuurlijk kant en klare producten te koop met kleuren voor steen en graniet. In die zin heb ik positieve ervaringen met de Heki-produkten, maar ze zijn ook erg kostbaar. Ik heb nu mijn toevlucht genomen tot een hele goedkope oplossing, plakaatverf van de Hema. Voor maar 2,50 haal je een heel rij kleuren in huis.

Het aardige is dat je nu een heel eigen sfeer op je modelbaan maakt door de kleuren naar eigen smaak en inzicht te mengen. Gewoon grijs volstaat namelijk niet. Hoewel de kleur misschien correct is maakt het toch een sfeerloze, kille indruk. Meng eens wat rood of geel erdoor en je  heb een veel warmere tint!

Rotsen
Rots

Rots

Om een rotsformatie te schilderen kun je twee manieren volgen. De eerste is de rots helemaal donker schilderen en vervolgens met een lichte grijs er lichtjes overheen schilderen. In de groeven blijft de donkere kleur zitten wat een mooiere dieptewerking geeft. De lichte kleur dun aanbrengen met afgestreken kwast. Je ziet snel de vegen van de kwast, dus weinig verf gebruiken en ronddraaiende bewegingen maken voor het meest natuurlijke effect.

De tweede manier is het omgekeerde. Breng eerst de lichte kleur aan en daaroverheen de donkere kleur. De donkere kleur flink verdunnen en na het opbrengen met een doek of spons meteen verwijderen. In de gleuven en spleetjes blijft de donkere kleur achter.

Plakaatverf droogt mat op. Op zich prima. In werkelijkheid zijn rotsen nooit kurkdroog. Ze mogen hier en daar wel iets glimmen alsof ze nat zijn. Dit los ik op door een beetje zijdeglans-verf (op waterbasis) er door te mengen. Bij mijn vorige treintafel ‘De Loreley’ is dat effect goed te zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *