Ontwerp

De ruimte voor de treintafel is beperkt dus “In der Beschränkung zeigt sich erst den Meister”. Het railplan moet passen op een oppervlak van 190x130cm. Er moeten 3 treinstellen continu kunnen rijden dus 3 ovalen zijn noodzakelijk. Rails bijkopen is geen optie want M-rails wordt niet meer gemaakt, bovendien laat het budget dat niet toe (teveel andere hobbies). Het motief was een Zwitsers berglandschap dus hoogteverschillen bepalen de aanblik van de treintafel. De maximale stijging mag niet meer dan 4% zijn. Dat is overigens al een extreme helling die in werkelijkheid niet voorkomt denk ik, dan wordt het al snel een tandradbaan.

Railplan

Vanwege het beperkte aantal wissels is het niet mogelijk om “op- en afritten” te maken bij elke ovaal. Dit wordt opgelost met keerlussen. Bij het driegeleider-systeem van Märklin is dit geen probleem. De extra lussen zijn bovendien makkelijk om met de baan de hoogte in te gaan op een klein oppervlak.

NIveau 1

NIveau 1

Niveau 1

Baanvak I op het onderste niveau bestaat in feite uit een achtje verdeeld over niveau 1 en 2.

 

 

 

 

Niveau 2

Niveau 2

Niveau 2

De driewegwissel is hiermee het verbindende punt voor de hellingen. Niveau 1 (sterk dalend) en niveau 2 (sterk stijgend) worden verbonden.

 

 

 

Niveau 3

Niveau 3

Niveau 3

Baanvak II is een ovaal met een zijspoor. Hierdoor is het mogelijk dat treinen elkaar kunnen passeren. Treinstellen kunnen wisselen tussen baanvak I en II, en tussen II en III.

 

 

 

Niveau 4

Niveau 4

Niveau 4

Baanvak III is een simpele ovaal met een keerlus op niveau 5. De ovaal is erg klein en is daarom straks in het landschap grotendeels onzichtbaar.

 

 

 

Niveau 5

Niveau 5

Niveau 5

Op het hoogste niveau een keerlus om weer terug te komen op niveau 4.

 

 

 

 

Alle lagen

Alle lagen

Alle niveaus op elkaar

Als je alle niveaus op elkaar legt krijg je een onleesbaar plaatje. Door de afbeelding op schaal te printen krijgen je wel een indruk waar nog ruimte overblijft voor gebouwen en de rest van het landschap.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *