Ontwerp

Baanontwerp San Gottardo

Baanontwerp San Gottardo

Het ontwerp van de baan omvat in elk geval alle keertunnels en markante bruggen. Er moet ruimte zijn voor bijzondere gebouwen en de belangrijke stations. Daarom ook de keuze voor Biasca met de draaischijf voor locomotieven.

Het traject loopt van het station Airolo bij de Gotthardtunnel op 1141 meter (in model 1.30 meter) naar beneden. Over de Stalvedrobrug langs Ambri-Piotta en Rodi Fiesso door de Piottinoslucht. En dan om het hoogteverschil te overwinnen door de keertunnels Fregio en Prato bij Dazio Grande. Het gehele traject is dubbelsporig en alleen bij de Broscerinatunnel splitst het spoor waarbij de ene door de rots gaat en de andere er langs op. Op mijn baan dan een mooi paradespoor om vervolgens over de Polmengobrug bij station Faido aan te komen. En dan vervolgt de route naar de Biaschina. Een landschap met een enorm knooppunt van autoverkeer en treinverkeer. Door de keertunnel Pianotondo over de gelijknamige brug naar de keertunnel Travi om daarmee op het laagste niveau uit te komen. De reis langs Giornico, Bodio en Pollegio eindigt dan op station Biasca. De tafelhoogte is hier 70 cm. En misschien knoop ik er nog wel een stukje Bellinzona – Locarno aan.
Het hele plan is ontworpen met Wintrack en op schaal uitgeprint. Aan de hand van de tekening kun je precies bouwen. Uiteindelijk heb ik tijdens het bouwen wel wijzigingen aangebracht. Soms lag het spoor te ver uit elkaar en ik vind het toch mooier als het zo dicht mogelijk op elkaar ligt. Bij de piottionoslucht gaan de bochten eigenlijk te dicht langs elkaar. Als personenrijtuigen passeren zou het misgaan. Maar dat neem ik maar voor lief. Misschien kan ik daar in de automatische besturing rekening mee houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *