Rails

Oude rails

Omdat de rails al diverse maken is gebruikt is het nodig om alle stukken eerst te reinigen en te controleren op schade. Met een droge harde borstel wordt de rails stofvrij gemaakt. Vervolgens wrijf ik het spul schoon met een doek met contactspray. De rails met verfklodders wordt apart gelegd om straks te gebruiken in de tunnels waar je ze toch niet ziet.

De wissels en seinen nog even testen en waar nodig het veertje vernieuwd. De lampjes doen het na al jaren nog steeds!

Sommige contactrails is wat gehavend. Het bijbuigen van de contactmelders kost wel wat tijd maar uiteindelijk werken ze allemaal weer.

Aansluiten
Wirwar

Wirwar

Het aansluiten van seinen en wissels is vrij eenvoudig. In mijn geval loopt er van het bedieningspaneel nog een extra draad naar de computer. Door deze dubbele aansluiting kan ik de wissels en seinen zowel met de hand als met de computer bedienen.

De plaats van de seinvakken en contactrails komt vrij nauwkeurig. De afstanden moeten overal hetzelfde zijn zodat ik daar met programmeren van de software geen rekening mee hoef te houden. Bij een ovaal met twee seinvakken zijn extra aansluitdraden nodig anders krijgt de hele baan geen stroom als het sein op rood gaat.

De kleurcodes voor de bedrading die Märklin voorschrijft volg ik niet. Uiteindelijk weet je toch niet meer welke draad naar welke wissel gaat en dat is verder ook niet belangrijk vind ik. Het gaat er om dat je de boel goed aansluit zodat er geen kortsluiting kan ontstaan. De soldeerverbindingen dus netjes voorzien van tape om ze isoleren. Tape van het merk Tesa blijkt hiervoor goed te werken want dat kleeft zeer goed zodat de isolatietape niet gauw losraakt. De draden volgen de kortste weg van A naar B. Geen fraaie kabelgoten of iets dergelijks want mijn ervaring is dat je dan enorm veel meters extra kabel nodig hebt. Ook handig is het gebruik van telefoondraad als je met veel kabels een afstand moet overbruggen. Van mijn treintafel loopt er een bundel telefoonkabels naar de PC die ik in een losse kast heb ingebouwd.

Voor de soldeerverbindingen gebruik een eenvoudige soldeerbout (Weller, 25 Watt). Door de hete punt zo nu en dan af te vegen aan een natte lap blijft deze mooi. Maar ik heb toch al diverse punten versleten in de loop der jaren.

Het traject is verdeeld in drie baanvakken. Er moeten dus minimaal drie aansluitdraden voor de rijspanning worden aangebracht. Per baanvak maak ik echter meerdere aansluitpunten omdat de stroomgeleiding door de slechte verbindingen niet altijd optimaal is met de oude rails.

Bij het werken met verschillende baanvakken is het wel even opletten als de trein wisselt van baanvak. Op de scheiding van de baanvakken raakt het sleepcontact namelijk beide stroomkringen. Als op de baanvakken een verschillend voltage staat krijg je dan kortsluiting. Dus als de trein van baanvak wisselt moet de spanning op beide baanvakken gelijk zijn. Dit moet worden geregeld met de softwarebesturing.

Stroomvoorziening
Kast

Kast

Voor de wissels en seinen gebruik ik een Märklin-trafo. Deze trafo gebruik is ook voor de baanspanning bij de handbediening. Deze trafo heeft een goede beveiliging tegen kortsluiting. Voor de computergestuurde spanning gebruik ik een aparte Märklin-trafo die door de lichtdimmer wordt bediend en een trafo van 12 Volt voor de constante baanspanning.

Bij het gebruik van meerdere trafo’s moet je opletten dat de massapool hetzelfde is bij alle voedingen. Dit kun je controleren door een lampje aan te sluiten op de massa-pennen van beide trafo’s. Als de lamp gaat branden is het fout, er is een spanningsverschil. Draai van één van de trafo’s de stekker om in het stopcontact. De lamp blijft nu uit, beide trafo’s hebben nu dezelfde massapool.

De terugmelding naar de computer waar de trein rijdt gaat via de contactrails. Het sleepcontact van de locomotief maakt het contact op de rail. Bij het gebruik van wagons met verlichting (en een sleepcontact) krijg je valse meldingen. De stroomvoorziening voor de wagons moet dus van de bovenleiding komen of van een batterijtje in het voertuig.

De computer, het beeldscherm en de trafo’s heb in een klein kastje ingebouwd. Het kastje staat op wielen en kan onder de treintafel worden opgeborgen. Van het kastje naar de tafel loopt een dikke kabelboom voor de bedrading van wissels, seinen, het spoor etc. De trafo’s zijn ingebouwd in een oude PC-kast voor de veiligheid. De kast rechts met de grote rond knop en de LED-verlichting bevat mijn zelfgebouwde Interface.

Voor de verlichting in de huizen en de straatlantaarns gebruik ik ook weer een aparte trafo. Deze is afkomstig uit een oude wasmachine en heeft genoeg vermogen.

Onder de tafel heb ik ook een lamp aangebracht want daar is het nu knap donker omdat er geen ligt meer van bovenaf komt. En om te solderen moet je toch kunnen zien wat je doet.

 

Testen
Klein CH

Klein CH

Het railtraject met veel stijgen en dalen kan voor problemen gaan zorgen. Locomotieven en wagons kunnen makkelijk ontsporen als de rails niet helemaal goed ligt. Bovendien kan bij het aanleggen van de tunnels ook weleens wat verschuiven waardoor de lange wagons tegen de zijwand van de tunnel botsen en dat is niet de bedoeling natuurlijk. Hier en daar is wat schaafwerk nodig om het teveel aan stucpleister weer te verwijderen. Ik neem uitgebreid de tijd voor de proefritten om er zeker van te zijn dat de rails goed ligt voordat ik alles aansluit. En als je dan weer een aantal maanden verder bent blijken er toch geregeld wagons te ontsporen. Toch weer te weinig tijd genomen voor de proefritten?

De rails maak ik op de tafel vast zodat deze niet meer kan verschuiven. Ik gebruik behangerstape om de rails vast te plakken op plaatsen waar de rails uit het zicht ligt en je ook geen ruimte hebt om te schroeven. Op de zichtbare gedeelte maak ik de rails slechts hier en daar met een schroefje vast, verder gebruik ik ook hier gewoon tape als dat goed weggewerkt kan worden. Tape is makkelijker aan te brengen en te verwijderen als schroeven of spijkers.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *