Ontwerp

Zoveel mogelijk hebben alle bijzondere bruggen en tunnels een plekje gekregen in het ontwerp. Om op de juiste plaats in het landschap te komen vereist dat soms een vreemde kronkel in het onzichtbare deel van de baan. Ook de keertunnels vormen een hoofdbreken om uiteindelijk wel conform de werkelijkheid linksom of rechtsom te gaan en het landschap dan weer vanuit de meest interessante kijkrichting te tonen. Alle hoogtes vermeld in de tekening om te bepalen of alles wel over en onder elkaar doorloopt. Het lijkt in orde, de praktijk moet uitwijzen of het echt klopt.Hoogtes modelbaantraject

Door zoveel mogelijk op papier uit te denken hoop ik fouten tijdens het bouwen te voorkomen. Zo ook het ontwerp van het houten frame. Hierbij rekening gehouden met mangaten zodat ik straks nog overal bij kan. En ook kabelgoten bedacht. Hiervoor ga ik boekbinders gebruiken. De bekabeling voor terugmelders mag vanwege storingen niet te dicht bij de stroomvoorziening liggen. De tafel wordt opgedeeld in acht velden. Dan wordt het storingzoeken makkelijker doordat je een deel kunt afkoppelen.

  • Geel = Een LED-snoer kerstverlichting voor licht onder tafel
  • Rood = baanspanning
  • Wit = overige stroomvoorziening
  • Blauw = besturing van seinen en elektromagnetische artikelen
  • Zwart = bekabeling voor de terugmelders S88

Tafelframe

Voor de aanleg van de baan en het programmeren in Koploper lijkt het mij handig om de codering alvast uit te werken. Waar mogelijk naar het grote voorbeeld op de Gotthardlijn waarbij van noord naar zuid wordt genummerd.

 Nummerschema

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *