De Gotthard Zuidhelling omvat het bergtraject van de Gotthardtunnel bij Airolo naar Bellinzona.

Het berglandschap mag gerust overweldigend zijn. De achterwand wordt daarom geen foto maar een reliëf voor wat meer dieptewerking. Een aantal piepschuim platen bewerkt met de soldeerbout zodat een rotsstructuur ontstaat. De kunst is nog om deze zo te schilderen dat het bergen in de achtergrond lijken.

De bruggen en tunnels komen voor zover mogelijk overeen met de werkelijkheid. Om alle keerlussen goed uit te laten komen is de Gotthardtunnel ook gebouwd als keerlus. De trein rijdt dan weer de andere kant op en draait in de Freggio-keerlus weer linksom.

Het lijkt een gatenkaas te worden. Maar dat moet met bomen en struiken nog goed gecamoufleerd worden.

Na de Prato keerlus gaat het spoor achter de coulissen weer omhoog om het hoogteverschil in model bij de Biaschina goed uit te laten komen voor de Pianotondobrug. Het spoor hangt nu nog in de lucht, de brug moet nog worden gemaakt. Onder de brug wat extra diepte aangebracht zodat deze wat hoger lijkt.

En dan ‘het eerste groen’ om te bepalen of dit het schilderij gaat worden wat ik voor ogen heb. En op dit deel is het herfst dus veel geel, rood en bruin.

De Biaschina wordt het groen van het voorjaar omdat dit deel tegen Ticino aan ligt waar ik graag met bloemen en bloeiende struiken in voorjaarstinten wil werken.

De berg er boven is in feite de achterkant van de Gotthardberg bij station Göschenen. In model kan het allemaal bestaan. Hoe een hoop XPS rommel een mooie berg moet worden.

Bij de Biaschina de kenmerkende hoge autobrug, de A2 naar het zuiden, met daaronder de slingerende bergweg.

Bronvermeldingen

Documentatie

Foto

Video


0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *