Mijn eerste grote zelfbouwproject was ongeveer 15 jaar geleden. Toen heb ik het klooster, Madonna del Sasso, bij Locarno in Zwitserland gebouwd. Het klooster was niet in model verkrijgbaar dus daarom ging ik zelf aan de slag. Sindsdien vele zelfbouwprojectjes gedaan. Nu bouw ik voor de derde keer aan een Gotthardbaan waarbij het klooster ook weer een plek moet krijgen. Het landschap is nu anders ingedeeld dus ook de locatie van het klooster is wat anders. Ik vond het tijd voor een herbouw. Met de kennis en ervaring die ik nu heb zou dat toch beter moeten kunnen.

De Madonna del Sasso ligt op een prachtige plek. Ik heb een hele verzameling foto’s en het valt op dat er in de loop van de tijd diverse kleurstellingen en ook kleine veranderingen zijn gedaan.

Er is nog het nodige te doen maar in grote lijnen is het wel af. Voor de liefhebbers volgt hier het uitgebreide bouwverslag.

Het begon met het bepalen van de afmetingen gegeven de beschikbare ruimte. Het gebouw moet natuurlijk dezelfde verhoudingen krijgen als in het echt. En dat was meteen lastig. Het maakt namelijk nogal uit vanuit welk perspectief een foto is genomen. De ene keer lijkt het gebouw hoog en smal, de andere keer juist weer heel breed.

Je zou dit natuurlijk helemaal in 3D kunnen tekenen en printen. Maar voor mij is de hobby vooral het fysieke werk. Het zoeken naar passende materialen en dat slim combineren tot iets wat er aardig op lijkt. En het betere handwerk met snijden, knippen en plakken.

En dan de puzzel met de beschikbare ruimte. Een plattegrond maken kan wel helpen. Er moet een statieweg naar beneden komen. Achterlangs komt de kabelspoorlijn (de groene strook).

Het moet toch anders. Gepuzzel met de juiste hoogte. De fresco op de gevel lijkt mij toch essentieel. Iets andere lijnen. Het ronde raam is een afdichtring voor een kraan. De rozet komt uit de 3D printer want die kon ik nergens vinden en mijn dochter had die zo gemaakt. De zuilen van ouderwetse plastic rietjes. De breedte van de zuilengevel is nu 20cm.

Het is best een ingewikkeld gebouw. Eerst maar eens die gallerij aan de zijkant maken om te kijken hoe dat uitkomt met 11cm lengte. En wat de verlichting doet. Nou die is behoorlijk fel.

En bekijken hoe dat uitkomt in het landschap. Besloten om het gebouw nog iets schuiner te plaatsen zodat de voorkant beter zichtbaar is.

De gallerij aan de voorzijde moet natuurlijk ook verlicht worden. En inschatten hoe hoog te toren moet gaan worden. Die is hier te hoog want er komt ook een torenspits op.

Eerst maar eens het dak aanbrengen. Bekijken hoe het geheel nu toont. Conclusie is dat het dak te vlak is. Dus het dak vervangen en hoger maken. Beter!

De rest van het dak ook aanbrengen. Aan de achterkant geen ramen, daar wonen geen mensen en dat ziet toch niemand.

De torenspits bestaat uit een hoop vlakken. Die knip ik van puntige driehoeken uit karton. Met tape en houtlijm de boel aan elkaar prutsen. Als het droog is aansmeren met houtplamuur. De spijlen zijn prikkertjes. Daarboven boogjes met de gaatjestang gemaakt in karton. De toren is ook een blikvanger dus ik probeer daar wat detail in te krijgen.

Het plein voorzien van steentjes door die met een penseel zonder haren steentjes in de XPS-plaat te drukken. Het bordes opgelost met een plaatje karton.

De gevel heeft dakwerk van groen koper. De XPS-plaat van 3mm heeft al bijna die kleur. Een randje schuin afgesneden strookjes XPS lang de dakranden simuleren de dakgoten. Dat geeft een groot verschil in de aanblik.

Bij het vorige model had ik geen dakpannen gemaakt. Ik heb ook wel gewerkt met golfkarton om dakpannen na te bootsen. Beide niet perfect. Ik smeer het dak in met houtplamuur, dat is lekker glad en kan ik verder bewerken.

De rand van een dak uit een bouwpakket (H0) gebruik ik als een soort kam om het reliëf van de pannen aan te brengen. Precies de juiste afmeting. De kam er een keertje opzetten om de horiontale lijnen te maken zodat het dakpannen lijken.

De trappen maak ik van klei. Dat gaat het snelste namelijk met een traptreden mal van op elkaar geplakte ijsstokjes. Ik druk de klei tegen de mal en dan heb je een trap die je op maat kunt snijden. Wel uitkijken dat je deze recht aanbrengt. Hier op de foto zit een verzakking, die moest nog gecorrigeerd worden.

De trappenopgang loopt in model iets anders vanwege de beschikbare ruimte. Het moet wel een geloofwaardige wandelroute zijn naar de statieweg.

Aan de achterzijde komt de kabeltrein. Dat is de groene strook maar die ligt nog niet op de definitieve plek. Het past allemaal net. Het hele gebouw met de natuurstenen muren kan zo in het landschap opgaan. Dat komt goed als ik de boel dichtsmeer met Rotband of papier maché.

En dan de eerste laag schilderwerk. Alles eerst in de roomwitte kleur als een soort primer. Ondanks alle inspanningen zie je met een licht kleurtje er op wel een hoop oneffenheden. De muren zijn duidelijk geler. De zuilenrij moet nog wat strakker.

Het klooster heeft diverse kleurtinten gehad. Deze gelige terra cotta tint overheerst wel. Het schilderwerk valt mij tegen. Het gebouw leek zo strak in het donkergrijze XPS. Nu zie je alle fouten. Het wordt een beetje “sloppy”. Als je het echt netjes wil krijgen, moet je dit als prototype beschouwen en het eigenlijk nog een keer bouwen. De losse onderdelen dan eerst schilderen voor je alles in elkaar lijmt.

De fresco heb ik gewoon maar uitgeprint vanaf een foto. Ik weet niet wat de afbeelding precies voorstelt. Het is denk ik de Madonna met een kind (Jezus?) op de arm. De knielende monnik zou St. Franciscus van Assisi kunnen zijn. Biddend op de berg Alverne (La Verna), ontvangt hij de stigmata. Dat schilderij schijnt in het museum te hangen van het klooster, het Maria heiligdom van Madonna del Sasso in Orselina.

Het krijgt zo wel sfeer met de verlichting en de kleuren. Nog wat energie steken in het schilderwerk. Hopelijk kan ik het nog beter doen.

De hoekstenen maak ik met de printer. Makkelijk om op de computer het steenmotief te maken en dat vervolgens uitsnijden. Ook om de kozijnen zit versiering. Ik heb het bewust wat lichter gehouden zodat het contrast iets minder is zodat het iets minder kritisch is als je wat verkeerd plakt.

In de muur meteen een LED-strip als schijnwerper op de toren aangebracht. En zijn nog meer “schijnwerpers” voor de andere zijden nodig. De verlichting werkt goed. De toren wordt uitgelicht.

Ook in het donker een aardig effect. De gallerij aan de zijn kant is nog wat te fel verlicht en de kleur is te koud.

En dan wil ik eigenlijk de klokken in de toren. Het lukte niet om die na te maken uit klei. Een rolletje papier wat iets taps loopt vastzetten met tape. Langs de onderrand wat klei aanbrengen. De ronding van je vingertoppen is precies goed. Een kraal voor de ronding aan de bovenkant. Een dot houtlijm erover moet de boel fixeren.

De klok krijgt een contragewicht en een heuse klepel van een kraaltje aan een draadje.

Een motor met een wiel drijft een stang aan. Aan de stang zitten diverse ijzerdraadjes die de klokken bewegen. De aandrijving wordt door een kokertje geleid zodat het op zijn plaats blijft.

De toren moet nog worden afgewerkt met reliëfstenen.

De de klokken werken. Het originele geluid van de kerkklokken vond ik op YouTube.

En zo komt het er uit te zien. Er zal nog veel begroeiing aangebracht worden en er komen ook nog de nodige gebouwen bij. Nog genoeg te doen… Het wordt wel een blikvanger zo op de treintafel. Het is zeker niet perfect, maar toch zeker een klasse beter dan mijn vorige bouwsel.

Madonna del SassoOrigineelModel





Hoogteligging
Lengte
Bouwjaar
370 m
0 m
1725-1748-1760
120 cm
0 cm
2025


0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *