De spoorlijn Göschenen – Andermatt is een Zwitserse spoorlijn van de voormalige spoorwegonderneming Schöllenenbahn (SchB). Een tandradspoorweg van Göschenen door de Schöllenenschlucht naar Andermatt die bestaat sinds 1917 met hellingen van bijna 18% en een spoorbreedte van 1 meter. In 1961 werd de SchB door de FO (Furka Oberalp) overgenomen. De Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) is een private smalspoormaatschappij in Zwitserland die op 1 januari 2003 is ontstaan na een fusie tussen de Furka-Oberalp-Bahn (FO) en de Brig-Visp-Zermatt-Bahn (BVZ).

Het spoor is in werkelijkheid smaller dan normaal bij de SBB (Schweizerische Bundesbahnen). Dat is nagebootst door aan de zijkanten de bielzen te camoufleren zodat het smaller lijkt. In het midden langs de puntcontacten zwarte verf aangebracht zodat het moet lijken op een tandradbaan.
Bij de brug over de Reuss staat een remise van Schorno-Kessler-Technik waar de locomotieven van de MGB worden onderhouden.

In schaal H0 zijn geen modellen verkrijgbaar van de MGB, dus dat betekent een beetje improviseren. Om die reden een Märklin-locomotief gezocht die redelijk lijkt op een een MGB-loc. De wagons zijn zelf gebouwd op het onderstel van bestaande wagons.
De wagons waren lelijk en van plastic. De bovenbouw er af gesloopt. Zelfs de wielen waren van plastic. Eén wielstel vervangen door metalen wielen want voor om de trein netjes te laten pendelen is een massa-terugmelding nodig via de metalen wielen en de spoorstaven. Eén wagon moest nog worden voorzien van een bodemplaat zodat er op gebouwd kan worden. Metalen platen erop om de wagon te verzwaren.
De opbouw is gemaakt van karton. Voor de verlichting LED-strip 12V gebruikt die per twee in serie zijn aangesloten op de loc-decoder. Dat gaf wel erg veel licht, daarom met een likje verf de LED’s wat gedimd.
Het dak is gemaakt van XPS 5mm. Met schuurpapier er een ronde vorm van gemaakt. Op het dak dunne koperdraden verlijmt om de reliefstreppen te verkijgen.















Na het nodige plamuur-, schuur-, en schilderwerk een zelfbouw Matterhorn Gotthardbahn!





De rand langs het dak was niet helemaal gelukt. Daarom nog wat plamuren, schuren en schilderen. En dan is dit het eindresultaat.

Het landschap is nog in aanbouw, maar de Matterhorn Gotthardbahn pendelt al heen en weer.
0 reacties