Nog ‘under construction’ want het is een hele puzzel om dit toch wel grote station op een relatief klein oppervlak te krijgen. De gele XPS platen zijn verwijderbaar want de afstand is te groot om er zomaar bij te kunnen. Het rechterdeel is een klep die naar beneden kan waardoor een mangat ontstaat. Het stationsgebouw uitgetekend om te kijken wat de afmetingen moeten worden.

Het station heeft een groot aantal sporen naast elkaar en de bovenleiding komt daar overheen met portaalmasten over de hele breedte. De portaalmasten bepalen nogal het aangezicht dus die moeten worden uitgemeten voor de juiste plaats. Een onderlinge afstand van 25 cm komt het beste uit.

De portalen voor de bovenleiding worden zelfbouw. Dat is nog wel een uitdaging. Het eerste prototype is wel geslaagd. Meer hierover in een ander topic. Negen stuks nodig dus genoeg te oefenen.

De Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) komt ook uit op het station. De smalspoor tandradbaan loopt over een brug de bergen in.

De remise nagebouwd. Er achter een weg naar het dorp.

Een totaalshot geeft de verhoudingen goed weer. De remise die zo groot leek verdwijnt in het niets.

Verder naar rechts komt in de achtergrond het dorp Göschenen. Tegen de wand “halve huizen”. Eerst een mocukp gemaakt om te kijken of dit het gewenste effect heeft. Dat lijkt te lukken, dus aan de slag met de gebouwen.

Het stationsgebouw is complete zelfbouw. De muren van XPS. De ramen zijn omlijst met stenen, die maak ik van karton. De raamluiken van Tie-wraps.

De perronoverkapping wordt gedragen door een metalen constructie van H-balken. Die maak ik na van stroken karton van 4mm met een balk van 2mm XPS. De staanders zijn van lucifers beplakt met strookjes karton.

De verlichting bestaat uit TL-balken. Die zijn gemaakt van transparante buisjes van een gietvorm van een bouwpakket. Het buisje ligt op een LED-strip.
Na het schilderen van de onderdelen alles nogmaals uitmeten en monteren.


Het eerste resultaat.


Het station verder gedetailleerd. Alleen de preisers ontbreken nog. Maar dat is logisch want het station staat nog niet op zijn plek dus ze kunnen er niet bij komen.

Het dak voorzien van een goot en regenpijpen. Dat maakt toch wel een groot verschil in uitstraling. De daken liggen nog los.

De informatieborden heb ik ontworpen in Excel. Ik knip uit een foto het bord en maak het dan na zodat ik zelf de teksten en afbeeldingen op het bord kan bepalen. De grootte van de afbeelding kun je ook precies bepalen in mm. Vervolgens printen op fotopapier. Dat geeft een scherp en kleurrijk resultaat. En ik vind de glans ook niet verkeerd. Het is zo scherp dat je zelfs de tekst op 5 mm[sup]2[/sup] nog kunt lezen.

De paarse kiosk is ook met een fotoprint gemaakt. Compleet met statafel en een afvalemmer.

De witte uitbouw is voorzien van spiegelglas. Het bord met de hoogte-aanduiding vind ik dan ook wel een mooi detail.

De omheining bij de trappen is in echt een witte muur, ik vond in model een hek wat sprekender. De trapleuning maakt het af.

De bankjes zijn naar het grote voorbeeld. RVS-raster met betonnen zijkanten. In model is het metaalgaas en karton.

Het rechter gebouw kan ik nog voorzien van een interieur want je kijkt nu tegen de groene XPS-plaat aan.

Alle bovenleidingportalen zijn gemaakt, op hun plaats gezet en de verlichting is aangesloten.


| Göschenen | Origineel | Model |
|---|---|---|
![]() | ![]() | |
| Hoogteligging Lengte Bouwjaar | 1100 m 1106 m 1882 | 140 cm 300 cm 2024 |

0 reacties