
De railbedding is opgevuld met XPS-schuimplaat, zwart geschilderd en voorzien van grijs/bruin strooisel. Het strooisel op een laagje behangerslijm. Als het mooi egaal is druppel ik er over met verdunde houtlijm met een drupje wasmiddel zodat het goed uitvloeit. Alle strooisel komt dan vast te zitten. Langs bruggen een looppad van XPS-plaat met een hekwerk van ijzerdraad. IJzerdraad op de rol maak ik recht door een lang stuk aan het ene einde vast te zetten en het andere einde in de boormachine te draaien zodat de draad het recht trekt.

De bovenleiding is van ijzerdraad. De masten van messing H-profielen 3mm. De rijdraden zijn te verwijderen om te kunnen knutselen aan scenery. Stroomkasten e.e. zijn van karton gemaakt. De verlichting op de mast is een kleine LED-strip 12V in model gebogen als lampenkap en zwart geschilderd zodat het licht er niet aan de bovenkant doorheen schijnt.

Grote masten voor overspanning maak ik van BBQ-prikkers omwikkeld met een smal strookje schilderstape. De tape plak ik op de snijmat om op maat te snijden. Makkelijk stuk voor stuk er af te trekken om dan de mast te omwikkelen.


In Zwitserland zijn de portalen voor de bovenleiding wat ingewikkelder. Een uitdaging om die zelf te maken. Met vier ijzerdraden wordt de overspanning gemaakt. Eerst de houders voor de rijdraden met de isolatore solderen. De ijzerdraden op de juiste afstand houden met een roerstookje. Koperdraad er omheen en dat rondom vertinnen. Zo zitten de ijzerdraden op een vaste afstand.

Alle dwarsverbindingen zijn naar mijn onmogelijk te solderen. Het ene zit vast en het andere gaat door de hitte weer los. De dwarsverbindingen daarom met een dunne wikkel van schilderstape. En de masten gemaakt van twee roerstaafjes met een rietje er tussen. Het rietje is meteen een kabelgoot voor de bedrading van lampen en seinen op het portaal.

Het leidt uiteindelijk tot een eerste prototype.

Om de fouten te camoufleren een laag latexverf er overheen. Dat blijkt wat te grof van structuur waardoor het een beetje rafelig lijkt. Volgende poging anders doen.

0 reacties